15 JAAR BUREAU YAN

Hoera! We bestaan al 15 jaar, wat een bijzondere mijlpaal! Dit is een moment dat we niet zomaar aan ons voorbij willen laten gaan. Daarom nodigen we je uit om het interview met oprichter Fatima Essahsah te lezen. In dit interview worden 15 vragen gesteld over ons 15 -jarig ondernemerschap. Je kunt alles lezen over onze reis, uitdagingen en successen in de afgelopen 15 jaar!

Wat zou die 15 jaar jongere ondernemer bij je jubileum tegen je zeggen?

Ze zou vol ongeloof naar me kijken, maar tegelijkertijd gigantisch trots zijn. Ze zou benadrukken dat ze blij is dat ik nooit in mezelf heb opgegeven en altijd het diepe geloof heb behouden dat ik mijn ware passie zou blijven volgen. Ze zou benadrukken dat het niet zozeer gaat om de prestaties die ik in de afgelopen 15 jaar heb behaald, maar dat het respect ligt in het doorzettingsvermogen en de authenticiteit waarmee ik mijn ondernemersreis ben blijven voortzetten. Ze zou waarderen dat ik nooit heb toegegeven aan de verleiding om compromissen te sluiten of mijn principes op te geven, maar in plaats daarvan trouw ben gebleven aan mijn waarden en mijn unieke visie heb gevolgd. Ze zou erkennen dat succes niet alleen wordt gemeten in cijfers en statistieken, maar ook in de moed en vastberadenheid om mijn ware zelf te zijn en mijn eigen weg te gaan.

 

Wat doe je nu na 15 jaar anders of beter?

Ik ben van mening dat de meest significante verandering in mijn ondernemerschap te vinden is in mijn tempo van handelen. Ik heb bewust gekozen om te vertragen en meer aandacht te besteden aan observeren. Door deze vertraging heb ik de mogelijkheid gekregen om de ontwikkeling van diverse doelgroepen en hun relatie met kunst en cultuur te bestuderen. In deze periode van vertraging heb ik de tijd genomen om te analyseren en onderzoek te doen naar sociale ontwikkelingen, en de mogelijke impact hiervan op kunst en cultuur. Je zou kunnen zeggen dat door deze verandering in tempo, ik dieper ben gaan graven in de materie en me meer heb verdiept in sociale en maatschappelijke thema’s.

Weet je nog hoe je je voelde 15 jaar geleden toen je je bij de KvK inschreef?

In al mijn naïviteit voelde ik me erg zeker van mijn zaak. Mijn allereerste evenement in het Rozentheater zat vol met mensen, en dat wekte een enorme nieuwsgierigheid naar wat de toekomst voor mij in petto had. Tijdens mijn studie kreeg ik een baan aangeboden bij de Gemeente Amsterdam om onderzoek te doen naar de reorganisatie van het meidenwerk. Dit combineerde ik met mijn stage (aangezien ik toch stage moest lopen), en daaruit volgde weer een nieuwe freelance klus om samen met een geweldig team de eerste YouTube-bioscoop te organiseren. Hierdoor voelde de stap om mezelf officieel als freelancer in te schrijven niet zo groot.

Wat zijn je hoogtepunten?

Het zit voornamelijk in de berichten die ik gedurende het hele jaar ontvang van samenwerkingspartners, deelnemers en collega’s. In al die berichten zie ik een rode draad: telkens weer lees ik een stukje van mezelf in de berichten over bureau YAN. Deze berichten vormen mijn hoogtepunten in (authentiek) ondernemerschap.

 

Welke blunder gaat mee je graf in?

Je zegt het goed; gaat mee mijn graf in. Laat ik het erop houden dat ik niet vies ben om risico’s te nemen. Nou, dan ga je weleens op je bek. Daar wil ik het bij laten :)).

 

Welke 15 mensen hebben de meeste indruk op je gemaakt in je ondernemende leven?

Wow, 15 mensen is inderdaad een behoorlijk aantal. Er zijn zoveel ondernemers die geweldig werk doen en ik ben vooral blij dat ondernemerschap steeds toegankelijker wordt voor iedereen. Hoewel ik zelf geen specifieke rolmodellen heb gehad in mijn ondernemerschap, haal ik ontzettend veel inspiratie uit grafisch vormgeving, poëzie, mooie foto’s, goede muziek en nog veel meer. Deze disciplines geven me de inspiratie om telkens weer iets nieuws te ontwikkelen.

Welke dromen heb je voor de komende 15 jaar?

Als ik naar de toekomst kijk vanuit het oogpunt van ondernemerschap, zie ik kinderen. Mijn hoop is om over een paar jaar mijn opleiding kinderpsychologie afgerond te hebben en een particuliere praktijk op te zetten om kinderen en ouders te ondersteunen bij hun hulpvragen. Net als bureau YAN, zal ik ook hier kunst en cultuur als middel inzetten, dus het zal niet ver afstaan van mijn visie op dit moment. Door mijn ervaring met vertragingen en onderzoeksprojecten, gaat mijn voorkeur uit naar de ontwikkeling van kinderen en de relatie met kunst en cultuur.

 

Wat heeft Bureau Yan gegeven?

Wat een prachtige vraag. Het eerste woord dat bij mij opkomt, en wat anderen misschien niet zo snel zouden verwachten, is “liefde”. In mijn werk met anderen, of het nu gaat om een traject of een evenement in een museum, hebben we een basis van liefde voor het vak en voor elkaar. In dit werk staat de mens centraal en gebruiken we kunst en cultuur als middel om prachtige dingen te realiseren. Door onze mensgerichte aanpak ontwikkelen we mooie en duurzame samenwerkingen en in sommige gevallen zelfs bijzondere vriendschappen.

 

Bureau Yan zit in de puberfase met 15 jaar, waar zou je je het meeste van af willen zetten?

Haha, absoluut! Ik voel een sterke affiniteit met mensen die als underdog worden gezien. Mensen die buiten de gebaande paden durven te gaan of moeite hebben met groepsdynamiek. Ik zou graag iets ludieks willen opzetten met deze geniale breinen om een statement te maken in de mode- en kunstsector. Ik voel dat het eraan zit te komen, maar met wie en in welke vorm is nog een raadsel. Het is als een vuist op tafel met de woorden: “En nu moeten jullie naar ons luisteren”.

Wat is je grootste persoonlijke overwinning?

Ik ben er trots op te kunnen zeggen dat ik mijn grootste angsten heb overwonnen. Als een beginner in het netwerken, het presenteren van mijn concepten met mijn eigen rebelse kwaliteitscriteria en optreden voor een groot publiek als dagvoorzitter; had ik nooit gedacht dat ik het zou kunnen. Maar die angsten, ik ben ze recht in de ogen gaan kijken en heb ze overwonnen.

 

Wie of wat neem je mee voor de volgende 15 jaar?

Mijn kinderen! Niet om op te scheppen, maar ik wil dat ze getuige zijn van de kracht van het kiezen voor zichzelf, het zijn van hun authentieke zelf in elke situatie en het volhouden. Ik wil ze leren dat ze niet de beste hoeven te zijn in de klas, maar dat ze nooit moeten opgeven. Ik breng ook mijn geweldige collega’s mee die mij door dik en dun hebben gesteund. Van het organiseren van evenementen tot het dragen van mijn tassen tijdens mijn zwangerschap. En ik breng ook ruimte mee voor nieuwe mensen. Om van te leren en samen te werken aan onze gezamenlijke missie: kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle gemeenschappen.

Welk advies zou je geven aan andere ondernemers die net beginnen?

Ik zou zeggen: geniet van een nieuwe en bevlogen reis. Neem de tijd om na te denken over de vraag waarom je wilt beginnen. Wat kom je brengen en waarom hebben we je nodig? Langzaam maar zeker zul je tot een authentiek antwoord komen. En oh ja, die beren op de weg horen bij het leven; het gaat om een mentaliteitsshift. Zijn het beren of kansen? Hoe goed en strategisch ga je straks om met uitdagingen? Weet je het niet? Durf te vragen. Het zal je verbazen hoeveel mensen je willen helpen.

 

Hoe heb je je bedrijf aangepast aan veranderingen in de markt en de industrie?

In de afgelopen 15 jaar hebben we een economische crisis en de Corona-periode overleefd. Tijdens de economische crisis wilde ik echt opgeven. Met tranen in mijn ogen zei ik dat ik misschien moest stoppen, maar de reactie van mijn zus Hanan veranderde alles. Ze zei: ‘Ben je gek geworden? Na zo lang en zo hard te hebben gewerkt, ga je dit toch niet loslaten?’ En toen klikte het. Ik moet meebewegen met de behoefte van de markt. Met bureau YAN blijven we trouw aan onze kernwaarden en missie, maar de route is flexibel. Zo hebben we tijdens Corona projecten online gerealiseerd en samengewerkt met locaties waar groepen met voldoende afstand wel bij elkaar konden komen. Dit heeft ontzettend veel doorzettingsvermogen gevraagd.

Wat voor invloed heeft ‘MOEDERSCHAP’ op je onderneming gehad?

Het heeft enorm veel veranderd. Het is voor mij heel dubbel; ik ben veel drukker met het gezin en ik merk dat het een hoge prioriteit heeft. Tegelijkertijd zijn mijn kinderen mijn brandstof om het niet op te geven. Ik voel me elke dag gezegend en dankbaar als ik de kinderen van school kan ophalen en als we samen warm kunnen lunchen. Ze weten daarna dat ik aan het werk moet en ieder pakt zijn/haar plekje in het huis. Wat ik leer tijdens het moederschap neem ik mee naar bureau YAN. Er schuilen zoveel lessen in de rol van moederschap! Is het zwaar? Ja! Maar het ondernemerschap met de kinderen erbij vind ik leuker en dynamischer geworden.

 

Wat is je visie voor de toekomst van je bedrijf?

Mijn visie voor de toekomst is om met bureau YAN nog vele mooie projecten te realiseren op het snijvlak van kunst, cultuur en welzijn. We verkennen langzamerhand de randstad en staan daardoor open voor samenwerkingspartners die ook buiten Amsterdam actief zijn. Daarnaast wil ik me meer bezighouden met onderzoeksprojecten op het gebied van kunst, cultuur en kindontwikkeling. Ik wil ontdekken hoe we kinderen nog beter kunnen begeleiden en het onderwijssysteem een handje kunnen helpen door programma’s op te zetten die investeren in de ontwikkeling en interesse van het kind.