AANMELDEN AFC

START INSCHRIJVING:

DONDERDAG 15 JULI 2021 OM 14.00

VAN GOGH MUSEUM x AMSTERDAM FASHION COLLEGE

Het Van Gogh Museum slaat dit jaar opnieuw de handen ineen met het Amsterdam Fashion College, een alternatief onderwijsprogramma van advies- en projectbureau BUREAU YAN.  Een plek waar jong talent en startende ondernemers de kans krijgen om zich op creatief en zakelijk gebied te ontwikkelen. Vanaf zondag 5 september start opnieuw een acht weken durend programma wat in het teken zal staat van duurzame mode geïnspireerd op Vincent van Gogh. Geïnteresseerden kunnen zich vanaf nu inschrijven voor deze tiende editie van Amsterdam Fashion College via www.vangoghmuseum.nl of www.bureauyan.nl.

AMSTERDAM FASHION COLLEGE
De tiende editie van Amsterdam Fashion College start op zondag 5 september, duurt 8 weken en vindt plaats in het Van Gogh Museum. Deze editie staat in het teken van Van Goghs schilderij De aardappeleters: voor dit werk experimenteerde Van Gogh met donkere en lichte kleuren en ging hij op zoek naar echtheid. Van Gogh was erg trots op het eindresultaat, maar van vrienden, familie en andere kunstenaars kreeg hij veel kritiek. Toch liet hij zich niet uit het veld slaan, Van Gogh bleef zich ontwikkelen als kunstenaar.

En het zou wel kunnen blijken het een echt boerenschilderij is. ik weet dat het dit is. Maar wie liever de boeren zoetsappig ziet ga zijn gang. – Vincent van Gogh aan zijn broer Theo, 30 april 1885

In de geest van Vincent van Gogh organiseren het Van Gogh Museum en BUREAU YAN deze tiende editie van Amsterdam Fashion College. Middels inspirerende workshops en gastcolleges van mode- en kunstprofessionals gaan deelnemers aan de slag met personal branding, ondernemerschap, creativiteit en duurzaamheid. Het programma sluit af met een presentatie voor een jury. Alle deelnemers ontvangen bij het volbrengen van het programma een officieel certificaat.

De aardappeleters: misser of meesterwerk?
Vincent van Gogh was ook een man met ambitie. Toen hij besloot kunstenaar te willen worden, ging hij autodidactisch te werk. Het schilderij De aardappeleters moest Van Gogh zijn eerste meesterwerk worden. Met het schilderij gaf hij zijn visitekaartje af aan de wereld; dit is wie ik ben, waar ik voor sta en wat ik kan. Het succes voor Van Gogh bleef echter uit  – er kwam veel kritiek op zijn schilderij. Maar Van Gogh gaf niet op: hij bleef zich ontwikkelen als kunstenaar en zou altijd achter het schilderij blijven staan.

Van Goghs geloof in zichzelf, zijn doorzettingsvermogen en hoe hij omging met kritiek zijn thema’s die centraal staan in de tentoonstelling De aardappeleters: misser of meesterwerk?, dit najaar vanaf 8 oktober te zien in het Van Gogh Museum. Voor de tiende editie van Amsterdam Fashion College zal het museum een gastcollege verzorgen die in het teken staat van deze thema’s. De deelnemers krijgen een rondleiding door de tentoonstelling, gaan zij zelf aan de slag met thema’s als doorzettingsvermogen en kritiek aan de hand van een podcast van muzikant Akwasi en zullen de deelnemers werken aan hun eigen eigenzinnige visitekaartje.

Aanmelden voor de tiende editie van Amsterdam Fashion College kan vanaf nu via de website!

Over Van Gogh Museum & BUREAU YAN
BUREAU YAN en het Van Gogh Museum vinden elkaar in hun gemeenschappelijke missie: het inspireren van en een platform bieden aan jong talent. Na een succesvolle eerste samenwerking in 2019 hopen de twee organisaties in deze nieuwe samenwerkingseditie van Amsterdam Fashion College starters met een ondernemersdroom perspectief, tools en een netwerk te bieden om hen klaar te stomen voor het ondernemerschap in de creatieve- en culturele sector.

 

  • Programma

Samenwerken doen we met een missie: creatievelingen in de culturele sector met een sterke ondernemersmentaliteit het juiste perspectief en competenties te bieden voor een startklaar zelfstandig ondernemerschap.

 

artfashioncollege

 

  • PERSONAL BRANDING

Van idee naar business. Wanneer je je concept in grote lijnen hebt uitgedacht is het tijd om aan de slag te gaan met de merkidentiteit. Probeer als eerste het doel
van je concept samen te vatten in één zin. Dit kun je het beste oefenen door je idee te vertellen aan een vriend(in) of familielid. Stel dat er aan je gevraagd wordt: ‘wat wil je nou eigenlijk met je bedrijf bereiken?’ Indirect geef je door deze vraag te beantwoorden, meteen antwoord op het probleem dat je oplost van je potentiële klanten.

Op het moment dat je jezelf of een merk vertegenwoordigd ben je bezig met personal branding. Dit proces begint bij zelfkennis en zelfonderzoek. Tijdens de masterclass Personal Branding van mode-ontwerpster ANBASJA BLANKEN leer je hoe je jezelf als merk op de kaart kunt zetten.

 

ondernemerschap

 

  • MODE & DUURZAAMHEID

Duurzaam ondernemen. Dit lijkt in eerste instantie meer iets voor grotere organisaties, maar ook als startende ondernemer kun je sustainable impact maken met jouw business. Een duik in het moderne ondernemerswereldje. Een wereld waar ethiek en esthetiek samenkomen. Duurzaam wordt mainstream. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van het belang van duurzame producties. Voor jou als ondernemer betekent dit dat er wel degelijk wordt gekeken hoe jouw onderneming rekening houdt met de mensheid en het milieu.

Wil je dit in één keer goed aan pakken en een duurzaam steentje bijdragen aan een betere wereld? Vier do’s voor je op een rijtje die je een handje verder helpen: Blijf jezelf Keep it real. Een beter milieu begint bij jezelf. Verantwoordelijkheid nemen om bewuste keuzes te maken buiten werktijd om hoort ook tot deze categorie. Wanneer fast fashionmerken en sale shoppen tot jouw favoriete bezigheden horen ben je natuurlijk niet maatschappelijk verantwoord bezig. Voel je vooral niet meteen schuldig, we’ve all been there. Bewustzijn creëren begint bij je jezelf. Ga eerst op onderzoek uit voordat je sustainability aan jouw merk verbindt. Verdiepen in de onderwerpen: slow fashion, fair fashion, zero waste, vegan, lokaal produceren, organisch katoen en minimalisme zetten je op het juiste spoor.

  • COMMUNICEER KERNWAARDEN

Kies welke kernwaarden het beste bij jouw business passen. Kernwaarden zijn de punten waar je merk op drijft, de basiswaarden voor al je besluiten. Zie de gekozen waarden als een ethisch kompas: waar streef je naar tijdens het ondernemen? Een aantal voorbeelden: verbinding, duurzaamheid, pionieren, transparantie, dienstbaarheid, vernieuwing, integriteit, oprechtheid, klanttevredenheid, creativiteit en authenticiteit.

 

ondernemerschap

 

  • COACHING

Tijdens het programma ga je volop met je droom aan de slag: als startende ondernemer voet aan de grond krijgen. Dit is een uitdaging waarin wij je coachen. Tijdens het adviesgesprek kun je al je praktische vragen met betrekking tot het starten van je eigen bedrijf stellen aan onze ondernemersadviseur Fatima Essahsah.

  1. Krijg 8 zondagen les van 8 beroepsprofessionals uit het werkveld
  2. Ontwikkel jouw ondernemerscompetenties.
  3. Colleges over mode, kunst, personal branding, duurzaam ondernemen en leren pitchen.
  4. Doe praktijkervaring op bij toonaangevende culturele organisaties.
  5. Talloze netwerkmogelijkheden.
  6. Loopbaancoaching.
  7. 1-op-1 adviesgesprek met ondernemer Fatima Essahsah.

 

ondernemerschap

Aanmelden vanaf donderdag 15 juli 2021 mogelijk via onderstaande knop!

Aanmelden